Monday, October 26, 2020

Kopi Tamar Viral Tok Ma

Kopi Tamar Viral Tok Ma

Kopi sering dikaitkan sebagai minuman yang dapat memberi kesegaran kepada tubuh badan dan keselesaan pada bahagian perut. Pada peringkat awal, bangsa Arab memonopoli perdagangan biji kopi melalui pelabuhan Mocha iaitu sebuah kota yang terletak di Yaman. Perkembangan perdagangan biji kopi semakin pesat di pelabuhan Mocha hingga membawa ke Eropah. Pada waktu itu Mocha satu-satunya gerbang yang menjadi laluan perdagangan biji kopi sehinggakan orang Eropah memanggil kopi sebagai Mocha. Rakyat Malaysia telah lama menjadikan kopi sebagai minuman kegemaran dan kini tampil sebuah produk Viral Tok Ma dengan penghasilan Kopi Tamar Viral Tok Ma.


Kopi Tamar Viral Tok Ma adalah kopi pracampuran dengan kurma dan mempunyai perisa coffee latte keluaran 100% Produk Bumiputera Muslim. Catatan sejarah menunjukkan penanaman kopi di Eropah pula mula dikembangkan pada awal abad ke-17, walaupun pada peringkat mulanya iklim di Eropah tidak sesuai untuk penanaman biji kopi, namun penanamannya berjaya di kebanyakan kawasan jajahannya di segenap penjuru dunia menjadikan orang Eropah mampu menggongcang dominasi bangsa Arab dalam perdagangan biji kopi. Kopi Tamar Viral Tok Ma turut dikatakan sebagai membantu mencerahkan wajah, mencatikkan kulit, melangsingkan tubuh dan melembabkan kulit.


Perkataan coffee masuk ke dalam bahasa-bahasa Eropah sekitar tahun 1600-an dan dikatakan perkataan tersebut diadaptasi daripada bahasa Arab ‘qahwa’. Seterusnya ada juga yang mengatakan istilah ‘qahwah’ telah diadaptasi kepada bahasa Turki sebagai‘kahveh’, bahasa Belanda ‘koffie’, bahasa Perancis ‘cafe’, bahasa Itali ‘caffe’, bahasa Inggeris ‘coffee’, bahasa Cina ‘kia-fey’, bahasa Jepun ‘kehi’ dan bahasa Melayu ‘kawa’. Secara fakta, hampir semua istilah untuk kopi dalam pelbagai bahasa mempunyai persamaan bunyi dengan istilah Arab. Kopi Tamar Viral Tok Ma mengandungi 15 sachet dengan setiap satu sachet sebanyak 20 gram.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

SALAM PERKENALAN FOR chocuyu (KISU)

Susu kegemaran Ayda Jebat   Chocolate dah melekat2 di dinding mulut, Manis madu dah berpaut2 pada lidah, TekaK rasa sejuk-sejuk ais coklat m...